Jag har testat "Flugfällan" och alla möjliga olika blandningar av sött och surt, och med en droppe diskmedel i. Bananflugorna kommer varje sommar, det är något man alltid kan lita på. Och äntligen. ÄNTLIGEN! Äntligen har jag kommit på en sjukt bra ingrediens för min egen flugfälla; ICA's alkoholfria vita vin och en droppe diskmedel. Vinet är skit att dricka, men fungerar superbt på flugorna - antagligen lite lagom syrligt för att de ska trilla dit (så att säga).
 
Det behöver inte vara svårare än så! 
Häll en halv-en deceliter vin i ett glas. Droppa i en droppe diskmedel (viktigt att det inte är mer - det får inte lukta diskmedel, det ska bara bryta ytspänningen) och ställ där det är som mest flugor. 
 
 
Jag samlar lätt en 20-30 stycken i ett glas på en eftermiddag när det är som värst. Redan efter någon timme kan man se ett gäng flyta omkring i glaset. Och jag brukar försöka byta så snart jag märker att de inte blir fler. Verkar nästan som att de känner lukten av sina döda polare efter ett tag...
Husmorsknep,

Kommentera

Publiceras ej