Det är så satans många siffror att komma ihåg, känns det som! Jag tror faktiskt att min sambo har börjat få grepp om det här med skillnaden på att vara i vecka 18, och att jag har gått 17+0. 
 
Den här veckan ska i alla fall den lilla larven nu mäta 20-21 centimeter, på ett ungefär, och väga cirka 250 gram (en lagom godispåse alltså). Hel längd, från huvud till fot. Larven ska ha börjat gripa, sparka och suga. Och det som ska kika ut som mjölktänder har bildats. Fingrar och tår börjar se färdiga ut. Öronen ska ha kommit på plats och ögonen börjar hitta sin slutdestination - näthinnorna börjar reagera på ljus.
 
Det är ungefär det. Resten handlar om att det börjar bli dags för ultraljud. Ska man tolka alla gravidappar korrekt så är det mesta klart nu, det som återstår är att allting ska växa till sig och kicka igång sin funktion fullt ut. 
 
Jag borde kanske börja bli lite piggare nu, men jag tycker att jag bara blir tröttare och tröttare. Det kanske är läge att ta kontakt med barnmorskan för att kontrollera järnvärdet ändå? Eller så ska det helt enkelt vara såhär ändå, hela vägen fram. Om så är fallet så kommer det att bli tungt att arbeta... Bara några dagar kvar på semestern nu, sen lär jag bli varse.
 
Har inte känt att det har rört sig där inne något idag. Men jag väljer att tro att det är helt normalt. Jag har för mig att jag läste någonstans att i början, när man känner rörelser, så är det helt normalt att känna dem ungefär vart tredje dag. Någon gång strax efter vecka 20 så bör man känna dem åtminstone varannan dag. Och ganska snabbt efter det så ska man känna sparkar varje dag - annars ska man kolla upp det. Så, någon vecka till eller två så kan jag nog vara lugn. Det är dessutom inte många dagar kvar tills det är dags för rutinultraljudet.
gravid, graviditetssymptom,

Kommentera

Publiceras ej